czwartek, 15 marca 2018

Spotkanie SKW 16.03.2018

Zapraszamy wszystkich wolontariuszy na spotkanie Szkolnego Klubu Wolontariatu, które odbędzie się w piątek ( tj. 16 marca), o godz.14 w sali numer 4. Spotkanie potrwa około godziny.

Plan spotkania:
1. Zakończenie akcji Marzycielska Poczta- prosimy o przyniesienie wszystkich kartek i listów, które wyślemy do Wiktorii Mering. Przypominam link do profilu dziewczynki: https://marzycielskapoczta.pl/wiktoria-mering/

2. Posumowanie akcji Góra Grosza.

3. Akcja propagująca przekazywanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego - wykonanie plakatów i ulotek.

4. 21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia na znak solidarności z osobami z tym zespołem, zakładamy kolorowe skarpetki nie do pary.
BARDZO PROSIMY, ABY 21 MARCA WSZYSCY WOLONTARIUSZE ZAŁOŻYLI KOLOROWE SKARPETKI NIE DO PARY!!!
Do włączenia się do akcji zachęcimy również wszystkich uczniów w szkole :)

5. Przygotowanie do akcji Manufaktura Książki - wykonanie książki z ilustracjami dotykowo-teksturowymi dla dzieci niewidomych i słabowidzących.

Serdecznie zapraszamy!



czwartek, 8 marca 2018

Spotkanie SKW 9.03.2018

Zapraszamy wszystkich wolontariuszy na spotkanie Szkolnego Klubu Wolontariatu, które odbędzie się w piątek ( tj. 9 marca), o godz.14 w sali numer 4. Spotkanie potrwa około godziny.

Plan spotkania
1. Akcja Marzycielska Poczta - pisanie listów do chorych dzieci. Prosimy o przyniesienie kartek i kopert, list można również ciekawie przyozdobić. 
2. Przygotowanie do akcji Manufaktura Książki - wykonanie książki z ilustracjami dotykowo-teksturowymi dla dzieci niewidomych i słabowidzących.

Czym jest książka dotykowa?/Informacje od organizatorów akcji/:

CO TO JEST KSIĄŻKA DOTYKOWA?
Najprościej: jest to książeczka, którą ogląda się dotykiem. :) Książeczki z ilustracjami dotykowo-fakturowymi przeznaczone są dla dzieci niewidomych i słabowidzących, a szczególnie dla najmłodszych dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać w alfabecie braillea. Ilustracje dotykowe wykonane z materiałów o różnych fakturach (możliwie najwierniej odzwierciedlających rzeczywiste tekstury rzeczy, które przedstawiają) pomagają dzieciom trenować zmysł dotyku a także wyobrażać sobie świat, którego nie widzą. Tekst w takiej książeczce pełni rolę drugoplanową, najważniejsza jest przejrzysta i czytelna ilustracja.
PRZEPIS NA KSIĄŻKĘ DOTYKOWĄ:
Każdy może taką książeczkę zrobić samodzielnie kierując się kilkoma prostymi zasadami. Wystarczy tektura (kilka arkuszy np. formatu A4), dziurkacz, 3 kółka na klucze (mogą być metalowe) lub tasiemka, zróżnicowane fakturowo materiały, klej lub taśma dwustronna oraz odrobina wyobraźni. Wszystkie elementy ilustracji muszą być solidnie przymocowane i bezpieczne dla małego dziecka, a sama książka powinna być mała, poręczna i nie powinna zawierać zbyt wielu elementów. Ilustracje wykonane z różnych materiałów (szorstkich, gładkich, włochatych, twardych, miękkich, zimnych, ciepłych) mają stymulować wszystkie zmysły - mogą więc grzechotać, piszczeć, szeleścić. Dzieci słabowidzące docenią też kontrastowe, intensywne kolory, elementy błyszczące i odbijające światło. Jeżeli ma zawierać tekst, to krótki, napisany grubymi czarnymi literami na białym tle (np. Arial 14pkt.)
1. Bezpieczeństwo - wszystkie elementy muszą być dobrze przymocowane, nie mogą zawierać materiałów szkodliwych, ani wystających ostrych fragmentów. Książka dotykowa musi wiele znieść: dotykanie, pocieranie, miętoszenie, tarmoszenie. Nie wszystkie dzieci będą ostrożne.
2. Prostota - dla malucha żadna książka dotykowa nie jest zbyt prosta. Większość jest zbyt skomplikowana. Pamiętajmy o proporcjach przedstawianych obiektów, nie przeładowujmy książki informacjami.
3. Format - małe dzieci, małe rączki, małe książki. Największą frajdę będą miały maluchy podczas samodzielnego korzystania z książeczek. Dlatego powinny być one lekkie i poręczne.
4. Objętość - najmłodsi mają ograniczoną zdolność koncentracji. Poznawanie obrazków dotykiem zajmuje dużo czasu. Cztery czy pięć stron książki to dla nich wystarczająco dużo.
5. Stymulacja - używajcie różnorodnych tekstur: szorstkich, gładkich, włochatych, twardych, miękkich, zimnych, ciepłych. Wprowadźcie dźwięk (elementy szeleszczące, grzechoczące, piszczące) i zapach. Używajcie kontrastowych kolorów i błyszczących materiałów z myślą o dzieciach słabowidzących. Dobierajcie właściwe materiały do przedstawianych obiektów.


Na najbliższym spotkaniu czekamy na Wasze pomysły i propozycje tekstów do książek (gotowe, ale może też napisane samodzielnie? :) :)

Serdecznie zapraszamy!